RC Depronowce   ...i nie tylko ...


wersja z 15-03-2003

 

Startowa / Home Do góry / Up Pronto III Mega Pibros Ptasio LiteStik Christen Eagle LazyBee
DoppelStik
LiteStiki znajomych

cokolwiek o mnie
i o mojej pracy

(poza modelarstwem RC)

 

 

GWS LiteStik

stik001.jpg (33504 bytes)

Jak już gdzieś napisałem - nie samymi eksperymentami człowiek żyje, więc moja kolekcja depronowców wzbogaciła się o tego ptasia. Jest to model z zestawu produkcji WattAge (a w zasadzie firmowany - pudełko, instrukcja - przez WA, natomiast naprawdę robiony przez dalekowschodnią firmę GWS - Grand Wing Servo).

UWAGA - jak ktoś się podpali, to STIKI w kraju są do kupienia u Wiesława Dzika -w ArtHobby cena ok. 200zł. Jakbyście zamawiali - zeznajcie, że dowiedzieliście się z moich (Janusz Bucki) stroniczek - trzeba sobie wyrabiać "przody" - prawda ;o). Jeśli natomiast ktoś jest zainteresowany ściąganiem np. ze Stanów, to można znaleźć oferty LiteSTIKa za mniej niż 30 dolców, a z Anglii poniżej 20 funtów, ale jak doliczyć koszt transportu i ryzyko związane z delikatnością opakowania i towaru to może się okazać, że to wcale nie taniej. No i dochodzi czas oczekiwania.

Dodam też, że Stikami (więcej na tej stronie) lata kilku moich znajomych - m.in. Kalixt, Robert, Wojtek, Tomek "Gryzoń", Pysiak (żółty Stik). A z kolei Tomek Kubiak zrobił "podróbę" Stika z cienkiego depronu. Też ładnie latającą. Zobaczcie na filmach.

stik004.jpg (29047 bytes)

W zasadzie zestaw zrobiłem wg. instrukcji - jedyna poważniejsza modyfikacja, to widoczny powyżej demontowalny statecznik poziomy, co pozwala na transport Stika w poręcznym pudełku-walizeczce wykonej (oczywiście własnoręcznie) z tekpolu ("tektura falista" z polietylenu).

stik002.jpg (41433 bytes)

Wyposażenie - jak widać na obrazku - 2 serwa Hiteca HS-55 (albo HS-50 też bywały), regulator Jeti 050 (ale również lata często większy regulator np. RC-Line 20A, a ostatnio sporo lotów wykonałem z testowanym regulatorem od Tomasza Gumnego), odbiornik na początku był Hitec Feather, ale potem latałem ze zwykłymi odbiornikami, np. Hitech HFS-04MI+ lub Multiplex Pico 4/5, ostatnio mała Webra Pico5 i Rex 5+, akumulator napędowy GP NiMH - 7x210 mAh (rozmiar 1/2 AAA). W zasadzie (instrukcja) powinno być 6 celi, a nie 7, ale malutkie NiMH mają sporą oporność wewnętrzną i mocniej spada na nich napięcie. Testowałem rówież ośmiopak 210 mAh NiMh - u mnie również bez problemu, jednak czy silnik długo pożyje - nie wiem. Ba, zakładałem też 10x210mAh - wtedy ciąg statyczny jest praktycznie równy masie - co zresztą  widać na jednym z filmów. Ale to już na pewno jest zarzynanie silnika. Samolocik pięknie i długo, choć mniej zwinnie, lata też na trochę cięższym pakiecie 6x700 mAh zbudowanym z akumulatorów o rozmiarze AAA (R3) Twicell firmy Sanyo. Równie dobrze sprawuje się z akumulatorkami 7x700 i nawet 8x700 mAh - ale tu już się trochę boję (ale od czasu kiedy to napisałem taki pakiet wykonał już pewnie ze 30-40 lotów, każdy po kilkanaście minut - i bez problemów), bo silniczek po całym locie robi się całkiem ciepły. Kalixt latał też na pakiecie 7x500 mAh NiCd Sanyo AR - ale to już wyraźna przesada - pakiet taki waży ok. 140gram !!! i podwozie zupełnie się rozkracza :). Skrzydełka zresztą też się uginają - zobacz na tej stronie.

stik003.jpg (19727 bytes)

Napęd tego modelu to wogóle marzenie i dla samego napędu (i super kółeczek) prawie że warto kupić cały zestaw. Silnik tzw. 150 i do tego przekładnia 1:7 na łożyskach kulkowych oraz śmigło 10x4,7 cali. Wszystko razem (s+p+ś) ok. 30 gram !!!. A ciąg statyczny - bagatela ok. 140 gram przy pobieranym prądzie 1,5A. Nic dziwnego, że ważący ok 200 gram (do lotu) samolocik sprawuje się bardzo dzielnie w powietrzu. Po przełamaniu oporów psychicznych (skrzydełka wygięte w głębokie U) można też nim wykonywać np. pętlę pod dachem.

Stikiem można również latać na dworzu, choć pogoda musi być prawie bezwietrzna - np. letni wieczór po pogodnym dniu. Jak to przebiega - można zobaczyć na filmie.

Ponieważ model okazuje się być praktycznie niezniszczalny, a w każdym razie błyskawiczny w odbudowywaniu (zobacz np. te filmy), postanowiłem troszkę potestować odporność silnika na przeciążanie. Po założeniu pakietu 10 x 210NiMH silnik grzeje się zdecydowanie intensywniej, ale ciągle jeszcze żyje. Oczywiście prędzej, czy później (wolę to drugie :) takie napięcie go zniszczy, ale przy tej cenie za zestaw, uważam, że frajda z dysponowania ciągiem prawie równym wadze modelu jest tego ew. zniszczenia warta.

stik02.jpg (6228 bytes)

Kolejnym etapem testowania możliwości Stika stało się zrobienie przeze mnie DoppelStika - ale o tym już na oddzielnej stronie.

A ponieważ Lite Stik jest forever ;o) więc poniżej jeszcze fotki z rozpoczęcia kolejnego zezonu halowego (2002/2003). Zobacz na filmie, jak sobie dzielnie radził mój Sticzek malutki:

stik03.jpg (3622 bytes) stik02.jpg (4905 bytes)

stik01.jpg (6845 bytes)

  BannerMania