RC Depronowce   ...i nie tylko ...


wersja z 07-03-2004

 

Startowa / Home Do góry / Up Pronto III Mega Pibros Ptasio LiteStik Christen Eagle LazyBee
Mega Pibros 2

cokolwiek o mnie
i o mojej pracy

(poza modelarstwem RC)

 

 

MegaPibros

mpibros05.jpg (2887 bytes)

OK, Mega w tym przypadku pochodzi głównie od silnika, choć muszę przyznać, że właściwości lotne też okazały się "mega".

Jak to się zaczęło? Podobnie jak w przypadku Ptasiora od dłuższego niż spodziewane życia płatowca :)

Otóż przed warsztatami w Pile przygotowałem kolejną sztukę Pibrosa, aby oszacować ile może mi zająć robienie go w czasie warsztatów. Został on oblatany z klasycznym u mnie napędem Permax 400 G. Napęd poszedł do Pibrosa pilskiego, a w tej sztuce zamontowałem Pemaxa 400 6V. Latał bardzo ładnie, choć pobór prądu był większy i loty były nieco krótsze niż z przekładnią.

Ale do normalnego latania miałem ciągle Pibrosa 400G. Postanowiłem zatem zobaczyć, jak wpłynie zmniejszenie stateczników pionowych na zachowanie Pibrosa. Zacząłem je zmniejszać. Było cały czas OK. Zmniejszałem dalej (depron pozwala to robić dość łatwo ;), aż osiągnąłem stan zerowy - tzn. całkowicie zdemontowane stateczniki. 

I co? 

I nic !!!

Dalej latał całkiem dobrze, a nawet nieco lepiej niż ze statecznikami, ze względu na zmniejszenie oporów. Dostrzegłem tylko dwa minusy tej konfiguracji - trudniejszy start z ręki metodą rzutu za skrzydło oraz utrudnioną orientację "góra-dół" w locie. Zobacz choćby fotkę powyżej lub poniższe zdjęcie z podejścia do lądowania. 

mpibros01.jpg (5788 bytes)

Jednak długotrwałość lotu wyraźnie mi nie odpowiadała. Oczywiście zastosowanie akumulatorków wodorkowych wyraźnie ją poprawiało, ale jednocześnie rosła masa i, co za tym idzie, malała figlarność Pibrosa. Innym sposobem na wydłużenie lotów byłoby zmniejszenie poboru prądu. I ten właśnie motyw skłonił mnie do zastosowania silnika bezszczotkowego, który ma zdecydowanie wyższą sprawność niż 400tka. Zatem ta sama moc oddawana przez napęd może być osiągnięta przy zdecydowanie mniejszej mocy pobieranej. Rozejrzałem się wśród dostępnych silników bezszczotkowych o w miarę rozsądnych cenach i mój wybór padł na małą Megę (o rozmiarach i wadze typowej 400tki - jedyne wyraźne odstępstwo to średnica wału wynosząca 3,2mm). Miała to być Mega ACn 15/16/5, ale jak to już u nas bywa, akurat tego modelu nie mogłem dostać - zatem kupiłem "o oczko mniej agresywną" ACn 15/16/6. Śmigiełko dobrałem pod kątem niewielkiego poboru prądu - APC 400 5,5x4,5.

megapi04.jpg (5054 bytes)

To było to. Pobór prądu przy pełnym wysterowaniu zmalał do ok. 5A (w zależności od akumulatora), przy mocy równej lub większej niż oddawana przez 400tkę. Pobór prądu jest na tyle mały, że oprócz moich ulubionych akumulatorków Sanyo 500AR można również spokojnie stosować np. akumulatory wodorkowe o rozmiarze AAA (R3) np. Sanyo Twicell 700 mAh - oferujące prawie dwukrotnie lepszy stosunek pojemności do masy.

megapi03.jpg (21860 bytes)

Jak widać, taki Pibros wywołuje bardzo życzliwe zainteresowanie wśród współlataczy (i całkiem udany banan na twarzy pilota :)

Komisyjne pomiary :) pokazały, że nawet kończący się pakiet pozwala na kręcenie śmigłem 14 tysięcy obrotów. Toteż dźwięk zespołu napędowego w locie jest dość atrakcyjny.

megapi02.jpg (12290 bytes)

Ponieważ było to już trzecie rozwiązanie napędowe w tym płatowcu, więc optyka (zwłaszcza wierzchu skrzydła) "nieco kuleje". Chyba powinienem nieco nad nią popracować :) - w praktyce będzie to zapewne oznaczało konieczność wykonania kolejnej sztuki Pibrosa. Ale zajmuje mi to niewiele czasu, więc może ... . I stało się - późną zimą zrobiłem kolejną sztukę

mpibros08.jpg (12768 bytes)mpibros03.jpg (3771 bytes)

Dół wygląda nieco lepiej:

mpibros06.jpg (4900 bytes)

I jeszcze zdjęcie z lądowania

mpibros07.jpg (5426 bytes)mpibros02.jpg (6611 bytes)

Dalsze eksperymenty objęły instalację większych śmigieł - oczywiście rośnie pobór prądu i brak stateczników staje się bardziej zauważalny. 

Aktualna (lipiec 2003) konfiguracja to: stateczniki, śmigło 8x6 i akumulatory Li-Poly 1200 2S2P czyli 2,4Ah, 7,4V.

Zobacz na filmach, jak lata MegaPibros.

Zapraszam na stronę następcy - Mega Pibrosa 2