RC Depronowce   ...i nie tylko ...


wersja z 22-04-2003

 

Startowa / Home Do góry / Up Universal E dAzi Pronto Pronto II Pibros 5 Pibros E Pibros 400G Ptasio B Wicherek 5ED Messenger Gołąb Lump Colibri Classic Colibri V Trener .46
Jak zrobić

cokolwiek o mnie
i o mojej pracy

(poza modelarstwem RC)

 

 

Pibros 400 G

W mojej skrzynce narzędziowej od jakiegoś czasu zalegał (zakupiony zimą z zamiarem przetestowania w Teddym) zespół napędowy Multiplex 400G, składający się z silnika Permax 400 6V, przekładni Aeronaut 1:2,33 i czarnego śmigła Gunthera (bodajże 175x160mm). Spodziewałem się, że pozwoli on Teddy'emu startować z ziemi (oczywiście po zainstalowaniu podwozia). Ciągle jednak miałem nowe pomysły i przebudowa Teddy'ego była odkładana na później.

Któregoś dnia zobaczyłem, że taki właśnie zespół zastosował Marek Jankowski do napędu swojej depronowej delty 25% większej do Pibrosa. Ponieważ dysponowałem sprawnym modelem Pibrosa i byłem po wcześniejszych całkiem dobrych doświadczeniach z jego elektryfikowaniem, postanowiłem podjąć próbę wykorzystania tego napędu. Okazało się, że jest to jak do tej pory zdecydowanie najlepszy zespół napędowy dla tego modelu. (Teraz już twierdzę, że był. Teraz najlepszym - ale i najdroższym został ogłoszony napęd bazujący na silniku Mega ACn 15/16/6 - zobacz tą wersję)

Jak zwykle w moich Pibrosach napęd jest pchający, co wymagało niewielkiej przeróbki mocowania śmigła, do czego jednak wystarczyło imadło i pilnik ;o). Ponieważ przekładnia jest standardowa - zazębienie wewnętrzne - dzięki wykorzystaniu napędu jako pchającego zachowałem prawe obroty silnika. Co prawda podobno 400tka nie jest przesadnie wrażliwa na kąt wyprzedzenia szczotek, niemniej mam miłą świadomość, że teraz silnik pracuje tak, jak go zaprojektował konstruktor.

Napęd jest bardzo tolerancyjny, jeśli chodzi o zasilanie. Wypróbowane przeze mnie w tym modelu akumulatory to:

8x500 mAh Sanyo AR (Zdecydowanie największy współczynnik radochy ang. fun factor - zobacz filmiki w wersji maxi i w wersji dla modemowców)
7x500 mAh Sanyo AR (Tylko odrobinę mniejsza wydajność w pionie, za to można ładować zwykłą ładowarką)
7x700 mAh AA Noname (Dalej zupełnie zadowalająco mimo wzrostu wagi modelu)
5x500 mAh Sanyo AR (Ku memu zaskoczeniu okazało się, że lata - zobacz na filmie - i to całkiem przyjemnie. Oczywiście ze względu na zdecydowanie mniejszy ciąg do akrobacji pionowych niezdatny)
8x700 mAh Sanyo Twicell AAA (Delikatnie z drążkiem gazu, bo to jednak trochę za duże prądy jak dla tego pakietu i niestety się za bardzo grzeje, a i tak nie potrafi dostarczyć takiego prądu jak 500tki - za to mała masa pozwala na zmniejszenie szybkości i wydłużenie czasu lotu. Ten pakiet znakomicie sprawuje sę z delikatniejszym silnikiem, np. z 280BB w Ptasiu, oczywiście ze zwykłą 280tką jest po prostu rewelacyjny - np. w Pronto III)
7x700 mAh Sanyo Twicell AAA (praktycznie to samo co ośmiopak)
7x1700 mAh Sanyo SCR (Typowy pakiet do modeli samochodów. Mimo potężnej jak dla tego modelu i tego silnika wagi (sam pakiet ponad 400g - cała reszta ok.300g) też daje się latać. Troszkę na rzęsach i zakręty raczej "wojewódzkie". Generalnie dość szybko i bardzo płasko. Frajdy raczej niewiele.)

W planach próby kolejnych pakietów ... oraz przymiarki do tekpolowego (corexowego) Pibrosa, czyli Mugi.

A tak wygląda to urządzonko:

pibros400g01.jpg (14424 bytes) pibros400g02.jpg (9061 bytes)

Takiego też (mniej więcej - każda kolejna wersja jest jednak trochę inna ;o) Pibrosa wykonałem w 1,5 godziny na warsztatach zorganizowanych na Zlocie Modelarzy Internautów we wrześniu w Pile. Zapraszam do obejrzenia kilku wskazówek "jak to zrobić".

  BannerMania

BANNERSHOW


System Wymiany banerow