RC Depronowce   ...i nie tylko ...


wersja z 22-04-2003

 

Startowa / Home Do góry / Up Pronto III Mega Pibros Ptasio LiteStik Christen Eagle LazyBee
Budowa
Oblatywanie
Ptasio S
Ptasio R

cokolwiek o mnie
i o mojej pracy

(poza modelarstwem RC)

 

 

Ptasio

ptasio000.jpg (6176 bytes)

Ptasio to moja propozycja elektrycznego samolotu (a teraz także szybowca) RC "za dychę" (oczywiście nie licząc wyposażenia ;-). Mimo prostej budowy i możliwości latania nawet na polanie w parku, czy boisku szkolnym (obie możliwości sprawdzone) nie jest to jednak samolocik dla zupełnie początkującego. Zupełny brak wzniosu, małe wydłużenie i stosunkowo mała stateczność wzdłużna wymagają jednak pewnego doświadczenia i wstępnego wyrobienia pewnych nawyków oraz orientacji przestrzennej. Natomiast jest niewątpliwie ciekawą propozycją dla tych, którzy chcieliby trochę bardziej pofiglować, a okres pierwszych doświadczeń RC mają już pomyślnie za sobą. Po drugim okresie doświadczeń RC może to być również wersja specjalna - czyli Ptasio R.

Tym razem nie wzorowałem się na cudzych planach (jak np. w przypadku Pibrosa),  tylko zaprojektowałem go sam, z uwzględnieniem następujących założeń:

  1. ekologia/ekonomia - maksymalne wykorzystanie jednego standardowego (0,5x1m) arkusza polskiego depronu - Polypronu o grubości 5 mm;
  2. eksperymenty z napędem - maksymalna łatwość stosowania różnych zespołów napędowych i różnych pakietów akumulatorów;
  3. szanse na zarówno dość agresywne latanie, jak i na slowflyowanie.
  4. duża kreto/gleboodporność

Wydaje mi się, że model spełnia wszystkie te założenia całkiem dobrze (troszkę widać na filmach i zdjęciach). Kilka komentarzy do powyższych założeń:

Ad 1. Oprócz arkusza Polypronu wykorzystałem ok. 4 m taśmy samoprzylepnej (i następne kilka metrów na oklejenie spodu kadłuba w celach dekoracyjno-ochronno-orientacyjnych). Sukces w oszczędnym wykorzystaniu depronu skłonił mnie do zmiany schematu cięcia płyty depronowej przy "produkcji" kolejnego Pibrosa.

Ad 2. Akumulatory przyklejane są po prostu taśmą samoprzylepną pod spodem skrzydła (uwaga - jest to kiepskie rozwiązanie jeśli lądowisko nie jest trawiaste), a zespół napędowy przymocowany jest do modelu opaskami do mocowania (spinania w wiązki) kabli.

Ad 3. Duże powierzchnie sterowe, małe wydłużenie, brak wzniosu, dość płaski, ale jednak trochę nośny profil (zob. fotkę), a z drugiej strony niewielkie obciążenie powierzchni nośnej (ok. 15 g/dm2 - 25 g/dm2 w zależności od zespołu nap. i akumulatora)

Ad 4. Zwarta budowa, brak kadłuba, bardzo elastyczny materiał. W przypadku mocnego płoszenia kretów - np. przez ostry atak w pionie - mocowanie silnika na opaskach do zaciskania wiązek kabli, a akumulatora taśmą samoprzylepną pozwala na odłączenie się tych ciężkich elementów od reszty. Po dwóch sezonach mogę śmiało powiedzieć, że życie bardzo pozytywnie zweryfikowało to założenie.

Zapraszam do obejrzenia planów (no może przesada - wskazówek) i kilku uwag o lotach Ptasia oraz filmów.

Podstawowe dane techniczne:

Rozpiętość: 800 mm
Profil: "na oko": płasko-wypukły
Powierzchnia: ok. 20 dm2
Masa gotowego do lotu: 300-500 g w zależności od układu napędowego
Obciążenie pow. nośnej: ok. 15-25 g/dm2
Elementy sterowania: klapolotki, wysokość, silnik (3 serwa HS-55, regulator RC Line 20A, odbiornik Multiplex  4/5)
Napędy Bardzo różne, m.in.: Speed 400 7,2V, śmigło Gunther białe 125x110 mm, akku 7 lub 8xSanyo 500AR; lub Permax 400 6V, przekładnia 1:2,33 lub 1:2,5, śmigło Gunther czarne 175x160 mm lub APC Elektr 8x6, akku 7 lub 8xSanyo 500AR lub 8xSanyo 800AR lub 8xSanyo AA Twicell NiMH 1600 (dobrze ponad 20 minut); lub Permax 280BB, przekładnia 1:4,1, śmigło APC SlowFly 10x4,7 lub 10x7 lub 11x4,7, akku 7 lub 8xSanyo 500AR; lub śmigło APC SlowFly 8x6, akku 7 lub 8xSanyo Twicell 700 AAA (ponad 15 minut)

Jeśli zrezygnujemy z części b założenia 3 powyżej - można założyć np. silnik Jeti Phasor 15/4 i mamy Ptasiora ;o)

Położenie środka ciężkości: ok. 95 mm od krawędzi natarcia skrzydła

System Wymiany banerow

BANNERSHOW